Voordelig en gericht jouw doelgroep benaderen met deze tips
Heb je al een duidelijk beeld van de mensen die je werk zullen lezen? Prachtig, maar er komt meer bij kijken. Je moet nu een goed begrip hebben van hoe je je doelgroep moet benaderen om hen met succes op je aanbod te attenderen. In dit artikel geven wij uitleg en tips bij de customer journey zodat jij weet hoe jij jouw doelgroep gericht kunt benaderen! Door dit op een slimme manier te doen, zul je er ook minder marketingbudget aan kwijt zijn.
Het juiste gebruik van contentmarketing
Zodra je een duidelijk beeld hebt van wie je doelgroep is, is de volgende stap het aanbieden van de juiste content. Dit materiaal moet natuurlijk bijdragen aan een grotere bekendheid van je product bij de demografische groep die je probeert te bereiken en moet bezoekers van je website aanzetten tot een aankoop. Het is niet nodig dat al je inhoud gericht is op je product; in plaats daarvan moet je de ideale balans vinden tussen het verstrekken van informatie die nuttig is voor je publiek en het verwerken van een content marketing strategie in je schrijven. Als het enige materiaal op je website gericht is op het doen van aankopen, dan zal je doelgroep je site snel verlaten omdat het voor hen aanvoelt als één grote reclame.
Methoden waarmee je met je klanten kunt communiceren
Een goed advies is om gebruik te maken van analysetools als Google Analytics en Facebook Insights om beter te begrijpen wie je publiek is. Als je je doelgroep in kaart brengt, kunnen er wat persoonlijke kenmerken van dat publiek tevoorschijn gaan komen. Denk aan factoren als de verhouding tussen mannen en vrouwen, de gemiddelde leeftijd, de opleidingsgraad, het geografisch gebied en de bedrijfstak waarin ze actief zijn. Met deze informatie kun je bepalen hoe en waar je de mensen die je doelgroep vormen moet benaderen. Bestaat de meerderheid van je publiek uit jonge mensen, vooral vrouwen, die in Nederland wonen? Plaats je inhoud en advertenties dan bijvoorbeeld op platforms als Instagram. Gebruik daarbij hashtags in de Nederlandse taal die gericht zijn op jonge dames.
Jouw aanbod als potentiële oplossing
Je moet in je marketingplan voor ogen houden dat je doelgroep het concept moet krijgen dat jouw product een oplossing is voor een probleem dat zij hebben. Dit geldt ongeacht het marketingkanaal dat je kiest. Leg op een gemakkelijk te begrijpen manier uit hoe jouw product hun leven gemakkelijker of beter kan maken. Vraag feedback van je publiek door te vragen hoe zij vinden dat je hen het beste kunt helpen. Communicatie onderhouden met de mensen die je probeert te bereiken is een investering die zich altijd zal terugbetalen.